Fredag eftermiddag och dags för reflektion...
Igår hade jag äran att träffa Torbjörn Lundgren från FMLS. Han besökte Umeå för att visa på oss som gott exempel på hur man kan arbeta med alternativa verktyg. Det blev en liten film (med en lite nervös jag och en annan film med kollegor från gymnasiet), denna kommer att läggas ut på FMLS nya fina hemsida framöver. Det värmer att de ville komma till oss i Umeå :)
Ja, hur har vi det då i Umeå, jag har nog inte berättat så mycket om detta i denna blogg.
I Umeå händer det väldigt mycket, det riktigt bubblar under ytan... Först var gymnasiet i Umeå, de gav samtliga elever och pedagoger en egen dator med talsynteser, rättstavningsprogram och ordprediktion på. Detta har de fortfarande och många gymnasieelever använder dessa program i lärandet. Sedan kom vi på grundskolan, där började detta arbete med att jag anställdes på heltid för att arbeta pedagogiskt med alternativa verktyg i grundskolan. Underbart, jag fick göra precis det jag ville sedan många år tillbaka. Jag startade upp detta arbete med att köpa in Claro Read, Stava Rex, Spell Right, Claro Ideas, Claro Capture, Claro Wiew samt Screen Ruler som kommunlicens. Dessa program pakterades tillsammans med Amis i en mapp som vi kallar Alternativa verktyg. Dessa program läggs nu på alla nya datorer som har win 7 och Office 2010. Jag stred för att programmen även skulle ligga på alla pedagogdatorer när de delades ut i höstas. Varför då? Jo, pedagogerna måste ha kännedom om dessa program för att kunna hjälpa sina elever med dem. Eleverna då? Dessa sista två år har ett stort antal datorer köpts in på våra drygt 40 grundskolor till elever som har behov av skriv och lässtöd via dator. Här är rektor ansvarig för inköp.
Nu finns alltså teknik för att lyssna på när man skriver, lyssna på text, lyssna på daisyböcker, skanningsfunktioner, rättstavning på svenska och engelska, talsynteser på många olika språk, digitala tankekartor, färgfilter, textsamlare och digital läslinjal. En del elever har även andra programvaror som köps som tillägg utifrån behov tex. Symwriter, Saida, ABC på PC, Paperport och andra pedagogiska träningsprogram. Lexia och Provia har vi också som kommunlicens och används en hel del, speciellt i de lägre åldrarna.
Teknik räcker dock inte alls, det är en grund men kärnarbetet är det pedagogiska, vem behöver, varför, när ska det användas, hur tränas läs och skrivutveckling med dessa program, vilken studieteknik kräver daisy osv. Här finns jag som stöd genom att jag håller kurser, informationsträffar, föreläsningar, gör enskilda utprovningar med elever, handledning till enskild pedagog och elev med förälder osv. Ett stort och viktigt arbete.
Framtiden då, sa Torbjörn Lundgren till mig under intervjun...hm, den ser ljus ut tycker jag, fler elever får sitt erkännande till sina behov och förutsättningar vilket leder till rätt stöd, verktyg och metoder. Just nu arbetar jag och en kollega mycket med Voice Xpress, vi arbetar med några elever på grundskolan, vi gör det lungt och pedagogiskt genomtänkt och hoppas givetvis på fina resultat. Vi håller även på att bredda vårt skoldatateksarbete så att vi kan få möljighet att även stödja elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som tex. ADHD, Autism, Asbergers syndrom osv. Detta har vi påbörjat genom att vi håller en samtalsserie för erfarenhetsutbyte om förhållningssätt och om möjliga verktyg som stöd tex. tid och planeringsverktyg.