Idag har vi vår fjärde träff i vår samtalsserie ”Vilse i
skolan”. En grupp pedagoger deltar i vår kompetensutveckling som sker genom
diskussioner runt förhållningssätt utifrån Ross Greens bok Vilse i skolan samt
arbete med hjälpmedel.
Jacob Forsberg besöker oss idag och berättar om hur han
tillrättalagt skolans arbete runt en elev i grundskolan som har diagnosen
Asperger, ADHD och Tourettes. Jacob är mycket lösningsinriktad och har gjort ett strålande jobb som assistent
för denna elev. Jacob berättar att han fått handledning av en pedagog från
särskolan samt en pedagog från Elevhälsan.
Vad har då Jacob gjort som hjälpt eleven att fokusera på sitt lärande, jo han har använt följande..
Vad har då Jacob gjort som hjälpt eleven att fokusera på sitt lärande, jo han har använt följande..
·
Stoppljus för humörskontroll, gå från rött till
gult och grönt
·
Sociala berättelser
·
Schema där det stod vad som skulle göras och
när, färgkodat, olika färger för olika ämnen osv
·
En dagsplanering där eleven kunde stryka
händelser eftersom.
·
Tejpade runt elevens arbetsbord för att eleven
skulle veta var han skulle befinna sig.
·
Med denna tydliga struktur klarade eleven att
mycket väl uppnå skolans mål.
·
Ett lugnt rum där eleven kunde dra sig undan för
vila.
·
Fick en kopp choklad varje gång eleven kom i tid
till skolan, efter det kom eleven alltid i tid.