torsdag 1 april 2010

Dagens it-lösningar för mobiltelefonen

Simon Sjöholm från Icap presenterade följande möjligheter för mobiltelefonen. Själv använde jag min mobil som anteckningshjälpmedel då jag enkelt fotade av bilden istället för att skriva av den. Klicka på bilden så blir den större och lättare att läsa!


Egna erfarenheter av Simon Sjöholm

Simon Sjöholm som har egna erfareheter av grava läs- och skrivsvårigheter visar våra pedagoger i länet nya alternativa verktyg från Icap. Han använder själv sin mobil för att fota av bilder som sedan läses upp via en talsyntes i sin mobil. Han har även funktioner för påminnelser i mobilen från Comai. Comai har en påminnelsefunktion som måste Ok:as av mottagaren. Simon berättar att han själv använder färger som koder för hur viktiga olika händelser är i sin mobila kalender (outlook). En stark färg symboliserar att det är mycket viktigt och en svagare färg för det som är mindre viktigt.
Simon som har språkstörning berättar att han inte varit hjälpt av daisy utan behövt få texter nedbrutna i mindre delar, upplästa och möjlighet till att få ord förklarade genom muntliga diskussioner. För att minnas svåra ord så "hänger" han upp dessa ord på andra ord och saker som han har lättare att komma ihåg.


Från tal till text

Att tala till sin dator och låta datorn skriva är fullt möjligt med programmet VoiceXpress. Ingvar Andersson från Landstinget i Umeå visade länets specialpedagoger hur detta går till, "häpnadsväckande" sa en pedagog. Denna strategi provar några elever i grundskolan på just nu, elever som av olika anledningar inte kan skriva. Jag själv och en kollega kommer att lära oss allt.. om detta av Zorina i Stockholm som hjälpt många barn och vuxna med detta program. Landstinget hjälper eleven med verktyget hemma och i skolan...så är ansvaret...skolans.


Läs med daisy!

Jenny Nilsson från Tpb (Tal och punktskriftsbiblioteket) besökte oss på vår inspirationsdag i Lycksele. Jenny förklarade skillnaden mellan en talbok och en ljudbok väl, att talbok endast är till för personer med läsnedsättningar. Daisy är inlästa böcker som finns med endast ljud eller med både ljud och text och det finns många olika spelare att välja på för att ta del av en daisybok. I dag finns det 10717 ljuddaisyböcker för barn! Jenny har skrivit en bok som heter "Olika sätt att läsa" från BTJ:s förlag.
Mina erfarenheter av daisy är mycket goda. Många av de elever jag träffar behöver läsa med öronen eller med både öron och ögon samtidigt. Daisy i fulltext är en underbar möjlighet för både lästräning och för faktaläsning där man även får hjälp genom att texten som läses markeras.
Ursäkta den mörka bilden, men ibland hinner man inte redigera bilder utan enklast är att skicka upp den direkt från mobilen ;)


Filmen är ett språk - Tomas Svedgård

Tomas Svedgård från Mediacenter i Umeå föreläser om de möjligheter som film i lärandet skapar. Att film är ett språk och ett kreativt sätt att berätta en händelse på. I Lycksele fick Linda och 60 andra pedagoger från länet prova på att genom tre stillbilder berätta en konflikt som sedan visades genom det enkla programmet PhotoStory. Film kan även användas istället för läromedel med en massa text som är jobbigt att läsa för många elever.
Se mer från Tomas föreläsning via denna länk: http://prezi.com/ec3_jdvdx6io/film-och-specped-lycksele-100325/