fredag 8 juni 2012

Konkreta tips för att fler elever ska uppnå målen

Nu var det ett tag sedan jag jobbade som lärare, men...om jag åter skulle göra det så skulle jag försöka göra allt det jag lärt mig de senaste året och som jag nu i mitt nuvarande yrke försöker lära andra att göra. Jag skulle givetvis försöka hjälpa mina elever att förstå, att skapa, att vilja lära och att hitta sitt sätt att lära. Jag skulle använda alternativa verktyg som en naturlig del av lärandet, formativ bedömning samt skapa struktur i min undervisning.
Nedan har jag spaltat några konkreta tips på hur man skulle kunna göra...


  • Alltid skriva med bokstavsljudning vid lärandet av hur bokstäver ser ut och låter med Claro Read alt Skolstil. Gärna jobba med skriva sig till läsning.
  • Alltid skriva med talsyntes på engelska och främmande språk – alla elever
  • Uppmana att lyssna igenom egna skrivna texter och rättstava med Stava Rex/Spell Right före inlämning i svenska och engelska – alla elever
  • Lyssna på internettexter mm med olika talsynteser – de som får en ökad läsförståelse.
  • Erbjud och använd kontinuerigt talböcker, först skönlitteratur, sedan läromedel och ge studieteknik för detta. Läs på olika sätt.
  • Byt ut tyst läsning till aktiv läsning tex RT – alla ämnen, alla elever
  • Ge struktur genom tex Claro Ideas
  • Prov och bedömningssituationer, använd formativ bedömning och alternativa verktyg och metoder med fokus på att de alla ska få visa sina kunskaper på det sätt som gynnar dem bäst. Vad näst, hur?
  • Maila ut instruktioner, planeringar och annan information till eleverna alt lärplattform/hemsida. Digitalt ger möjighet till att lyssna och läsa flera gånger tills alla förstått och påfrestar inte arbetsminne eller uppmärksamhet.
  • Använd annat än textmaterial och skriftproduktion som tex bilder, film och ljud ofta , för lärmaterial samt skapande.
  • Nyttja NE för att få en text anpassad i olika svårigheter. Lyssna och läs.
  • Hjälpa alla elever att få en god ordning i sin dator/filer, skapa mappar och god struktur.
  • Uppmuntra elever att skaffa en google kalender el dyl, skriva info och sätta påminnelser.
  • Påbörja och avsluta alla lektioner med att repetera sista mötet, samt ge aktuell lektionsplanering, gärna  anv Smartboard .
  • Kolla att alla förstår, använd hellre responssystem tex Mentimeter och Socrative än handuppräckning. Se gärna D Barker.
  • Samarbeta, dela förstålse, sociokulturellt lärande tex Popplet, Corkboard, Google Docs, Todaysmeet osv.