Prov och bedömning - Lika för alla?
Sammanfattning
Studiens syfte var att granska om och hur pedagoger anpassar prov- och bedömningssituationer för gymnasieelever i läs- och skrivsvårigheter. Undersökningen byggde på två frågeställningar; vilka tekniska hjälpmedel och övriga anpassningar erbjuds samt vilka faktorer som påverkar pedagogernas val av anpassning.Studien riktades mot en större gymnasieskola i Sverige där flertalet elever var utrustade med personliga datorer. För att få svar på våra frågor använde vi oss av enkäter till 167 pedagoger varav 76 svarade, 7 elevintervjuer samt intervju med en specialpedagog.Resultatet visade att 44 av de svarande pedagogerna (58 %) alltid erbjuder anpassningar under prov- och bedömningssituationer. De anpassningar som erbjöds mest frekvent var förlängd provtid som 65 pedagoger (85 %) erbjöd, muntliga prov som erbjöds av 46 pedagoger (60 %) samt genomförande i ensklidhet som erbjöds av 40 pedagoger (53 %). Resultatet visade att elevernas datorer mindre ofta används som ett verktyg under prov- och bedömningssituationer jämfört med andra anpassningar.Några av faktorerna som tycktes påverka vilken anpassning som erbjöds var om eleven var diagnostiserad eller inte, specialpedagogernas arbete, elevens egen initiativförmåga, ramfaktorer, pedagogernas förhållningssätt samt deras kunskaper om funktionsnedsättningar, tekniska hjälpmedel och andra anpassningar.