onsdag 7 december 2011

Daisy

Så härligt att vi har Daisy, inlästa talböcker och vissa med både ljud, text och bild. Dessa får alla låna och läsa som har lässvårigheter. Det finns ca 90 000 ljuddaisyböcker och ca 1000 ljud, text och bilddaisy att välja mellan från tpb.se.
Vad är räknas då som lässsvårigheter? Det kan tex vara motoriska svårigheter, Dyslexi, synnedsättningar, uppmärksamhetsproblematik enligt TPB. Nu kan alla med lässvårigheter själva ansöka om tillstånd att ladda hem daisyböcker direkt till sin dator, smartphone eller surfplatta.
Vill du lyssna på daisyljudböcker i din mobil så kan du använda dig av appen DaisyReader som finns för både Android samt Iphone/Ipad. Har du en Iphone/Ipad kan du även köpa appen InDaisy där du kan läsa dasiy med ljud och text/bild.
I Umeå har alla elevdatorer och pedagogdatorer utrustats med läsprogrammet Amis. Jag har gjort en instruktionsfilm för att visa hur man använder Amis.

Att arbeta med inlästa böcker kräver en speciell studieteknik. Jag rekommenderar att alltid börja med skönlitteratur för man går över till facklitteratur. Det kan vara svårt att lyssna till fakta, här behöver man träna på att sätta bokmärken, ta anteckningar och lyssna om när man inte förstår. Anita Hildén har gjort en folder om hur man arbetar med läsutveckling genom talböcker som är bra.

Skolbloggar i Umeå

Att blogga ligger mig varmt om hjärtat då det är ett bra sätt berätta samt att reflektera med andra och på så sätt utveckla sina tankar. Verktyget är enkelt att lära och använda sig av. Själv använder jag Blogger.
I Umeå börjar fler och fler pedagoger skapa bloggar med sina elever. Dessa pedagoger och elever vill gärna ha kommentarer på sina inlägg och jag har samlat några av de bloggar som jag känner till på denna sida. Någon bloggar om tips på böcker de läst, någon på engelska för att jobba med språk och kultur, någon om vad de gör.
Man kan använda en blogg till många ändamål. Det finns dock några saker man bör tänka på före man kör igång, tex bör man ha en idé om vad den ska handla om, vilka man vill nå osv. detta beskriver Webbstjärnan bra, där kan man även anmäla sin blogg till deras tävling!


Ersmarksskolan är även med som en av tio favoriter på Webbstjärnan.
Ersmarksskolan, klass 4




När det gäller bloggar och specialpedagogik så finns många fördelar. Man skriver korta texter, använder många bilder, gärna filminslag som stödjer budskapet. Det är även ett mycket motiverande arbetssätt som gör att elever lägger ner mer energi i sitt skolarbete. Man visar upp vad man gör och kan snabbt få feedback. Det går utmärkt att skriva i bloggen tillsammans med Claro Read så att man hör vad man skriver. Och den finns kvar, man kan inte glömma den hemma...men man kan alltid läsa den hemma.







tisdag 6 december 2011

Instruktionsfilmer om alternativa verktyg

Själv tycker jag mycket om instruktionsfilmer, de passar mitt sätt att lära på. Instruktionsfilmer är även bra om man har svårigheter med att läsa instruktionstexter som många gånger är både långa och krångliga. Jag har länge tänkt att jag ska göra instruktionsfilmer som visar hur några bra alternativa verktyg fungerar och äntligen har jag kommit igång. Detta tack vare bloggaren Patricia Diaz som finns med, precis som jag själv på siten Skolföden.se. Patricia berättar om verktyget Screencast-o-matic, ett enkel webbaserat program som spelar in valt område på din skärm. Filmen kan sedan laddas upp direkt till Youtube, klockrent och enkelt!
Jag börjar med två filmer, en om vilka alternativa verktyg vi tillhandahåller våra elever och pedagoger i Umeå och en om hur man läser och skriver med ljudstöd i programmet Claro Read.
Intruktionsfilm om alternativa verktyg i Umeå

Instruktionsfilm om hur man läser och skriver med ljudstöd i Claro Read