fredag 2 december 2011

Appar som stödjer barn med Autism

Förra året på Bettmässan i London visades appen Proloque2go, ett riktigt bra kommunikationsstöd som då skulle lanseras. Nu har appen funnits på appmarket en tid och börjats användas av människor i behov av kommunikationsstöd. Vad vi kan se är att denna app är en gåva utan dess lika för många människor tex för autistiska barn. Jag har nyligt sett ett inslag på 60 minutes som fick tårarna att rinna. Så underbart att se hur teknik kan hjälpa oss med så mycket. Jag funderar fortfarande på om appen kan användas på svenska, jag har kontaktat Acapela som förmedlar sina röster till denna app och väntar på svar. På deras frågesida fick jag även besvara frågan "Är du en robot?" Ja/Nej, nja det tror jag väl inte ;)


Här är ett annat klipp från Youtube, en mamma som visar några bra appar för barn med Autism och Asbergers syndrom.


Jag vill även tipsa om AutismEpicenter.com, här är ett klipp där vi ser Braden, 8 år använda en Ipad för att göra läxor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar