tisdag 7 september 2010

Google kalender - tidsstöd i mobilen

Min äldste son (åk 8) har köpt sig en begagnad Iphone 3, lycklig är han, även om han tycker den är lite långsam...

Sonen ville ha sitt skolschema tillgängligt och upptäckte att schemat tyvärr inte fanns på skolans hemsida. Då passade jag på att introducera honom för google kalender, skapade ett gmailkonto och en användare för google kalender till honom. I kalendern la vi in skolschemat och uppredade händelsen över hela läsåret, vi kommer även att lägga till hockeyträningar, läxor och prov. Därefter synkade vi kalendern till hans Iphone så att han alltid har tillgång till schemat och tider han måste komma ihåg, pushmeddelanden på dator och mobil hjälper honom att minnas olika händelser.

Detta är ett suveränt sätt att hjälpa sitt barn att komma ihåg platser och händelser då våra ungdomar nästan alltid har sin mobil med sig. Kalendern är gratis och kan även delas med andra. Jag har delat min sons kalender med fulla rättigheter till mig själv vilket gör att jag kan lägga till händelser via min dator i hans kalender som han får påminnelser om i sin mobil - strålande :)





Vill du hjälpa din elev eller ditt barn med detta så kan du följa instruktioner från denna länk:


http://www.google.com/support/mobile/bin/answer.py?answer=138740&topic=14252

1 kommentar: