torsdag 4 augusti 2011

Arbetsminne och hjärnforskning

Jag läser hjärnforskaren Torstens Klingbergs bok, Den lärande hjärnan där han påtalar att människor med ADHD ofta har ett lågt arbetsminne. Lågt arbetsminne kan medföra att det tex är svårt att hålla flera tal i huvudet för att göra en uträkning, att minnas och utföra en instruktion i flera steg och att förstå vad man läser.
Man kan dock ha lågt arbetsminne utan att ha ADHD tex där man inte ser någon hyperaktivitet, påpekar Klingberg.



Vad kan man då göra för att underlätta för elever med lågt arbetsminne? Jo, man kan minska arbetsminneskraven tex ge kortare instruktioner och använda hjälpmedel som bilder och lappar för att påminna om vad som ska göras. Man kan även minska störande moment genom att använda hörlurar och skärmar i klassrummet. Själv brukar jag rekommendera att både ge skriftliga och muntliga instruktioner som ska vara korta och gärna i punktform. Som stöd till koncentration kan det även hjälpa med någon typ av timer där man kan låta sin elev arbeta i tex 5-minuters perioder och sedan få en paus. För läsning kan en kombination av att läsa visuellt med en digital linjal och uppläsningsröst kanske hjälpa. Se mina tidigare inlägg om detta. Han berättar även om andra forskare som upptäckt att barn som är behandlade för hjärntumörer med cellgifter ofta får arbetsminnesproblem då behandlingen hindrar hjärnans viktiga utveckling under barnaåren. Detta har jag själv erfarenheter av från mitt jobb där jag träffar elever som har jobbigt med många moment i skolan efter sina behandlingar tex läsa och skriva mm.


Men, tillbaka till Klingberg som även menar att man kan träna upp sitt arbetsminne. Klingberg arbetar även som konsult på företaget Cogmed som tillverkar programmet Robomemo, ett program där man tränar just arbetsminnet. De har i sina studier sett hur denna träning kan förbättra prestationer mellan 15-20% i arbetsminne men även i konsten att koncentrera sig. Det visar sig dock vara svårt att träna upp förmågan att stå emot impulser. När det gäller arbetsminnesprogram menar Klingberg att de har sett att det är svårt att få elever att genomföra den jobbiga 5 veckors träningen och att det behövs uppmuntran och belöning för att orka.
Det finns även ett annat arbetsminnesprogram som heter Minneslek och som fungerar på liknande sätt som Robomemo.


Intressant och skrämmande är att vi redan för 100 år sedan genom forskning visste att människan endast kommer i håg ca 20% av vad man lär sig om man inte får upprepad träning och ingenting har vi gjort åt det i skolan :- Det är skrämmande och pinsamt hur mycket tid vi slösar bort på inlärning som vi aldrig kommer att minnas. Ska vi minnas mer måste vi få upprepad träning på de kunskaperna. Språk är något vi minns, tex engelskan då många av oss fortsätter att använda oss av det språket men så mycket annat som vi inte repeterar och då glömmer. Vi måste sluta med att lära ut lös fakta och rabbla saker, det vi lär på oss ska bygga på varandra och vara meningsfullt. Viktigare är att veta hur vi tar reda på saker och kan lösa problem än att lära sig utantill.


Jag har själv vissa minnesproblem som jag inte kan förklara, kanske jag ärvt dem vilket verkar vara mycket vanligt enligt Klingberg. Jag minns nästan inga namn på varken människor, städer, platser osv. Jag har även svårt att minnas sifferkombinationer tex telefonnummer och personnummer dock är jag en fena på att läsa, följa instruktioner och var riktigt duktig på matte så jag har nog inga arbetsminnesproblem utan snarare långtidsminnesproblem med just namn. Detta är ofta pinsamt, jag minns inte vad folk heter och kan inte mina barns telefonnummer. Nummerproblemet har jag dock löst då jag har min Iphone med en massa bra information lagrad, den påminner mig även om var jag ska vara ;) Namn är värre, har inte kommit på något bra sätt att minnas de bättre. Vet att jag ska upprepa namn jag vill lära mig, kanske är det ett visst ointresse från min sida. Jag är tex rätt ointresserade av kändisar. Kunskapsspel är inget för mig för där frågas det hela tiden efter namn och årtal, inte så kul för mig, har nu lärt mig att säga nej tack till dessa, de har plågat mig många gånger och skapat pinsamma situationer, jag vet ju vem de frågar efter men kan inte komma på namnet!

1 kommentar:

  1. Hej Annika!

    Kul och intressant att läsa ditt inlägg! Jag heter också Annika, är mycket intresserad av "neuropedagogik", arbetar i Stockholms kommun med, tror jag, ungefär och delvis liknande uppgifter som du. Inte nog med det, även jag har liknande minnesproblematik med att minnas människor, städer, platser osv. Plus siffror. Jag har alltid älskat att läsa tex, men så fort jag slår igen boken är personernas namn borta. För att klara litteraturproven i skolan var jag tvungen att verkligen plugga in namnen, eftersom det alltid ställdes frågor kring det. Siffror är jag tvungen att göra om till något annat. Årtal har fungerat ganska bra för mig, eftersom jag då har målat upp en bild kring siffrorna. Sen finns ju minnestekniken ett-spett, två-troll osv, men den har jag lärt mig först som vuxen. Kul att vi har så mycket gemensamt! Lycka till med ditt arbete!

    Hälsningar Annika Lagerkvist
    Pedagokonsult, kring IT och funktionnedsättningar
    Utbildningsförvaltningen Stockholms stad

    SvaraRadera