tisdag 22 november 2011

Ipads och Skoldatatek i Västerbotten

Idag var jag inbjuden av Mediacenter i Umeå att hjälpa dem med ett uppdrag. Och vad gör man inte för sina gamla kollegor ;)Jag sitter just nu på tåget hem från Lycksele och skriver. Det skumpar då tåget är gammalt och skakigt så jag får ställa upp min Ipad ordentligt och även ta fram mitt externa tangentbord..i Vindeln stannar tåget, det har gått sönder så vi får åka vidare med buss och jag fortsätter mitt skrivande där. Tågutvecklingen känns trög men utvecklingen av devices i skolans värld tex Ipads går framåt även i Sveriges nordligare delar. Idag var jag som sagt inbjuden att berätta om Ipads/appar i lärandet för Västerbottens Skoldatatek. Många kommuner hade skickat representanter för att delta. En del hade rätt nyligt köpt in några Ipads och Malå hade just köpt in en HTC Androidplatta. Även i min hemkommun, Umeå har några grundskolor köpt in Ipads. Idag fokuserade vi på läsa/skriva/lyssna och planera med sin Ipad. Det fungerar ypperligt att läsa e-böcker med Bluefirereader om man har ett bibliotekskort och en pinkod. Att lyssna på ljudböcker går inte strömmande ännu utan här måste man först konvertera mp3-filer och sedan föra över dem till sin Ipad. Daisyböcker fungerar bra på Ipad, jag använder InDaisy för daisy ljud, text och bild samt Daisyreader för att lyssna på ljuddaisyböcker. Jag vill rekommendera Joacim Thornströms film där han tydligt visar hur man för över daisyfiler från dator till padda vilket man måste göra i InDaisy. InDaisy fungerar bra då programmet har alla funktioner som man som talboksläsare önskar sig, talhastighet, sökfunktioner, markering och bokmärke. Daisyreader använder man enkelt genom att hämta daisyböcker direkt över webben. Detta får man göra om man är talboksberättigad, då kan man be om användarnamn och lösenord för att logga in på Daisyreader och sedan låna böcker från TPB. När läsning är jobbigt och man vill lyssna på text som inte finns som talböcker så kan man få text uppläst med talsyntesapparna VoiceReader och VoiceReaderWebb, dessa två tycker är de bästa på marknaden just nu. I VoiceReader kopierar man in text som läses upp och VoiceReadeWebb är som en webbläsare där man direkt i appen kan få sin webbsida uppläst. Dessa två appar visar Logopeden i skolan, Johanna mycket pedagogiskt.Det finns många små roliga träningsappar för att lära sig läsa och skriva. Några jag tycker om är Bokstavsspelet, ABC tracer, Writing Pad, Happi läser, ABC Mysteriez, Magnetic ABC och Lär dig ABC. Det finns alltså många träningsappar, saknar dock bokstavsljud i de flesta appar, de flesta har bokstavsnamn vilket är synd. Roligt är dock att låta barnen skapa i sitt lärande och då är en bra app Puppet Pals HD. Här kan barnen göra tex Sagor, sociala berättelser och andra historier. Man kan välja mellan att använda figurer som följer med appen eller att ta egna bilder på figurer och bakgrunder. Tex skulle man kunna låta eleverna fota insekter i skogen och göra en berättelse om dessa. Idag fick deltagarna vara med om en liten lektion där vi använde Ipads. Vi började att titta på filmen Kom ketchup, berätta en saga (tyvärr hade vi problem med nätverket), sedan så skulle man göra en tankekarta med appen Simplemind om vad sagan skulle handla om och sist det roligaste, skapa en liten film i Puppet Pals. Här kom många skratt, visst är det roligt att skapa :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar